Hoewel voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie de EU-landen
heeft opgeroepen niet te tornen aan de doelstellingen van het klimaatpakket,
is het nog maar de vraag of er komende dagen een akkoord over mogelijk is.

Emissierechten
Twistpunt is vooral hoeveel geld industrieën via een veiling moeten gaan
neertellen voor hun emissierechten. Met name de Oost-Europese lidstaten, die
voor hun stroomvoorziening grotendeels afhankelijk zijn van sterk
vervuilende kolengestookte elektriciteitscentrales, liggen dwars. Maar ook
Duitsland en Italië doen moeilijk. Zij vrezen concurrentienadeel voor hun
industrie als die voor emissierechten zou moeten betalen.

Hoewel huidig EU-voorzitter Frankrijk in een compromistekst al sloten water
bij de wijn heeft gedaan, is er uit hoofdsteden als Berlijn of Warschau nog
geen witte rook waargenomen. In Brussel wordt zelfs rekening gehouden met
een extra klimaattop, later in de maand, als overeenstemming deze week
uitblijft.

Herstelplan
Een ander belangrijk besluit dat de EU-leiders moeten nemen betreft het
economisch herstelplan van de Europese Commissie. Volgens het dagelijks
bestuur van de EU zou er in totaal 200 miljard euro op tafel moeten komen om
de noodlijdende economie weer aan het draaien te krijgen. Van dat bedrag
zouden de lidstaten 170 miljard voor hun rekening moeten nemen, ofwel een
kleine 1,5 procent van hun bruto binnenlands product.

Hoewel de EU-ministers van Financiën vorig week al min of meer hebben
ingestemd met deze opzet, is het onduidelijk wat er in de praktijk van
terechtkomt. Veel lidstaten zien de commissievoorstellen als niet meer dan
een richtsnoer, dat elk land geheel naar eigen inzicht kan hanteren.

Nationale plannen
Bovendien willen de lidstaten in hun nationale herstelplannen ook reeds eerder
aangekondigd beleid meetellen. Zo kwam Nederland onlangs met een
stimuleringspakket van 6 miljard, dat deels maatregelen bevat die al geruime
tijd in de pijplijn zaten, zoals een verlaging van de WW-premie.

Een derde heikel thema op de EU-top is de 'Ierse kwestie'. De Ieren hebben het
nieuwe EU-verdrag in een referendum afgewezen, zodat het niet in werking kan
treden. Een van hun bezwaren was dat volgens het nieuwe verdrag lidstaten
niet meer altijd een eigen Eurocommissaris mogen leveren, maar soms een
beurt moeten overslaan.

In Brussel gaan stemmen op om toch elk EU-land een commissaris te gunnen,
zodat de Ierse regering volgend jaar met meer succces een nieuw referendum
kan organiseren. Maar onder meer Nederland is hiertoe niet zonder meer
bereid. Ingewijden houden er rekening mee dat een besluit over dit punt
wordt doorgeschoven naar de volgende EU-top in maart.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl